Home

Modeshow in 6B

Tijdens de Franse lessen van unité 10 hebben we onze kledingsstukken lere benoemen. Als verwerking hebben we een modeshow (un défilé de mode) gedaan, in het Frans natuurlijk. Hieronder enkele voorbeelden :

Kaat: Bonjour tout le mode.

Bien venu au défilé de mode.

Voila Benjamin.

Il porte un short rouge, bleu et blanc, un tee-shirt avec un tigre dans tout les couleurs, des Vans noir, gris et rouge. Pour finir une veste de sport.

Merci Benjamin.

 

Benjamin :  Alors, Björn.

Il porte un tee-shirt bleu, un pull gris et des chaussures bruns. Pour finir un pantalon gris.

Merci Björn.

 

Björn : Voilà Ben.

Il porte un pièce gris et bleu, des chaussons gris et un chapeau.

Au revoir Ben.

 

Ben : Pour finir Kaat.

Elle porte un pull et pantalon blanc, un tee-shirt jaunes et des lunnettes rouges.

Au revoir Kaat.

 

Merci pour tes attention.

 

 

Bonjour medammes et monsieurs,

Bienvenu au défilé de mode. Pour commencer,
C’est Yori.
Il porte un pull brun,  un pantalon brun et des cheuveux brunes. C’est un equip normal. Au revoir, Yori.

 

Voici Rino.

Il porte un Tee-Shirt et un pantalon noir. Merci Rino.

 

Voilà Branko.

Il porte  un bonnet et un pantalon rouge. Au revoir.

 

Pour finir , Saul.

Il porte un pantalon en jean et une veste grise .

 

Voila madames et monsieurs. Voici les quatre participants.

Au revoir tout le monde.

Rino , saul , yori , branko.

 

 

 

Bonjour tout le monde. Aujourd’hui il y a un defilé de mode.

Voilà Charlotte, elle est très belle. Elle est la fille sportive et la fille flexible dans le monde.  Elle gagne  de nombreuses médailles.  Mais maintenant, nous allons mettre les vêtements. Charlotte a beau cheveux bruns. Elle porte un short, un tee-shirt noir  et les chaussures bleus. Au revoir Charlotte.

Voici Lieselotte . Elle  est très hippie. Elle est la fille la plus folle dans le monde. Elle porte un short bleu lumière, un tee-shirt noir et des chaussures bruns naturelles . lieselotte a des cheveux bruns. Au revoir hippie Lieselotte.

Bon voici Trish .Trish est très chichi. Mais ce n’est pas grave.Trish est très sympa. Elle a des cheveux bruns et des yeux bruns. Elle porte un collant noir et un tee-shirt blanc. Au revoir Trish.

Voilà pour finir : ça c’est Manon. Manon est très cool. Elle porte une salopet sous un tee-shirt avec les fleurs. Et elle a des chaussures rouges. Manon est la fille plus cool dans le monde, regarde…… Au revoir Manon. Charlotte viens avec moi. Voici un trophée pour toi / et Lieselotte toi aussi, et Trish aussi et Manon aussi. Au revoir . 

 

Het 6de leerjaar kan levens redden

//foto.gibodriehoek.be/#!album-390

In het 6de (zowel 6a en 6b) kregen de kinderen twee lessen rond EHBO van Ilse.  6b kregen de lessen voor de eerste speeltijd en 6a kregen ze na de speeltijd.  De eerste les ging over verbanden leggen en soorten verbanden, in het theorie gedeelte kregen we uitleg over de 4 v’s: De eerste V stond voor Veiligheid, voor jezelf maar ook voor de omstanders. De tweede V stond voor Vitale functies controleren, de ABC-funties: Ademhaling, Bewustzijn, Circulatie. De derde V stond voor Verwittig hulpdiensten (wie, wat, waar?) De vierde V stond voor Verleen hulp.

In het praktijk gedeelte van de eerste les mochten de kinderen van het 6de zelf verbanden leggen maar ze kregen eerst uitleg hoe je het verband moest leggen. Er was ook nog een 2de les en dat was de week na de eerste les. In de tweede les kregen ze uitleg hoe je iemand moest reanimeren en hoe je iemand moest helpen. In het theorie gedeelte kregen ze de nodige uitleg hoe je mond op mond moest doe enzovoort. In het praktijk gedeelte moesten de kinderen zelf mond op mond geven en reanimeren op oefenpoppen met behulp van een AED-toestel.

Tijdens het praktijkgedeelte moest ook iemand op de grond liggen en dan moest iemand anders kijken of hij nog ademde en in een speciale houding leggen.

Dat waren de twee EHBO lessen van het 6de leerjaar, super leuk en veel bijgeleerd.

Gemaakt door Bruce en Maya yes

6B ontdekt getal pi

We hebben geleerd over het wiskundige getal pi.                                                                                                        

Dit deden we via een paar opdrachten.

We moesten met een lintmeter de omtrek en de diameter van een fietswiel, klok, CD, LP, bord en emmer meten.

Daarna deelden we de omtrek door de diameter, met ons zakrekenmachine.

Zo kwamen we telkens op eenzelfde getal.

Het getal pi meten wij als 3,14.

Bijvoorbeeld : De omtrek van een  cirkel is 2 x straal (r) x pi (3,14)

                   De oppervlakte van een cirkel is straal x straal x pi (3,14). Dus : r x r x pi

 

Georgiy en Benjamin 6B

Reanimatie in het zesde leerjaar

Wij krijgen les van een juf van het K.T.A. over E.H.B.O. Gisteren hebben we het over reanimeren gehad. We hebben geleerd hoe je moet reageren als iemand buiten bewustzijn is, maar nog ademt.  Dan moet je de persoon op haar/zijn zij moet leggen en het hoofd naar achter doen, zodat de boven luchtwegen vrij zijn. Zo kan zij/hij beter ademen.

Als de persoon niet meer ademt, moet je 30 keer vlak bij het hart duwen vanuit je schouders en 2 keer mond op mond beademen en dat afwisselend. We hebben dit geleerd op poppen van het Rode Kruis van Brasschaat. We hebben zelfs gewerkt met een AED-toestel.

 

Trish Mariën 6B

 

Woensdag 25/02 was er een juf van het KTA met 4 leerlingen in de klas. De juf vertelde eerst met de hulp van een powerpoint over reanimatie. Dit ging over BAC [Bewustzijn Ademhaling Circulatie]. Als alles was uitgelegd, begonnen we aan het uitvoeren. We moesten groepjes maken van 4. Ik zat in een groepje met : Georgiy,Rino en Yori. In de refter waren er 2 mogelijkheden : je kon een pop reanimeren : eerst 30 borstcompressies, daarna 2 keer mond- op mondbeademing. Als tweede moest er iemand van je groepje nep bewusteloos op de grond gaan liggen en iemand anders van je groepje moest de nep bewusteloze op zijn of haar zij leggen.

 

 

 

Jules Todaro

6b