Home

Techniek Pito in zesde leerjaar

Donderdag voormiddag 20 november was de Technomobiel van Pito op onze school.

We kregen eerst een uitleg over waar we allemaal techniek in ons dagelijkse leven tegen komen. Daarna moesten we groepjes maken. Er waren drie activiteiten. De eerste was een lichtgevende fotokader maken met hout. We moesten schuren, vijlen, vijsjes in hout draaien, lusterklemmen vastzetten en onze batterij  aankoppelen. De tweede activiteit ging over het recycleren van plastic en er vormen mee maken. We hebben een Porshe, een frisbee en een bakje gemaakt van recyclage code 6, poystyreen genaamd. Ten slotte kon je in de klas 6B allemaal proefjes doen : een tangram bouwen, morsetekens doorseinen, uitzoeken welke metalen magnetisch zijn, een elektrisch circuit bouwen. Het was een heel leuke en leerrijke voormiddag. Bij de activiteit van het recycleren via het plastic lab waren er ook 3D vormpjes.Het was heel cool hoe we het moesten maken. EINDE

 

Trish & Jules (6B)

Lascaux in 6B

De kruiden tekeningen.

 

We moesten eerst kruiden meenemen. Dan moesten we een dier tekenen uit de prehistorie. Daarna moesten we met lijm over een zwart blad gaan. Dan konden wij er heel veel kruiden op doen. We moesten onze bank bedekken met kranten papier. We hadden kruidenlol.

T ’was super top!(Benjamin)

Het was cool!(yori). 

Zesde leerjaar leert knikkeren

Na al dat werken in het 6de leerjaar kreeg 6B eindelijk eens ontspanning door te knikkeren. We moesten op de grond zitten en dat vonden we heel grappig. Dan kregen we 1 grote knikker en 5 kleinere knikkers. Je moest over elkaar zitten met de benen open, de grote knikker moest aan de overkant van één persoon. Dan moest je met de 5 knikkers de grote knikker proberen te raken. Per keer dat je de grote knikker raakte kreeg je een punt. En je moet om ter meeste punten halen in het spel. Dit gaan we na de herfstvakantie aan de andere kinderen van onze school uitleggen, zodat iedereen kan knikkeren.

Groeten van Manon & Iris. (6B)

Techniek zeilbootje in 6B

Zeilbootje

We moesten veel meebrengen voor vrijdag 10 oktober. We kregen die dag een stappenplan dat we moesten volgen.

Eerst de bovenkant van een melkfles er af snijden met een cuttermes.We moesten een aantal vijzen aan de zijkant plakken binnenin de melkfles. Zo lag het voldoende diep in het water. Op 2 lange  satéstokjes  moest je een zeil plakken van papier, waar je op moest tekenen (dat is mooier). Dan moest je een ballon aan het uiteinde van een rietje vastmaken en een gaatje in de melkfles. De ballon moet midden in de melkfles zitten en het andere uiteinde van het rietje door het gaatje. De ballon blaas je met het rietje op. Dan houd je het rietje zo vast dat er geen lucht meer door kan. Darna doe je je zeilbootje in het water en laat je het rietje los. Het gaat vooruit.

Achteraf mochten we onze boot mee naar huis nemen en in het bad mee spelen.

Kei tof om te doen! Probeer het ook eens! (Kaat)

Het wordt een mooie boot. (Saul)