Home

Lascaux in 6B

De kruiden tekeningen.

 

We moesten eerst kruiden meenemen. Dan moesten we een dier tekenen uit de prehistorie. Daarna moesten we met lijm over een zwart blad gaan. Dan konden wij er heel veel kruiden op doen. We moesten onze bank bedekken met kranten papier. We hadden kruidenlol.

T ’was super top!(Benjamin)

Het was cool!(yori). 

Zesde leerjaar leert knikkeren

Na al dat werken in het 6de leerjaar kreeg 6B eindelijk eens ontspanning door te knikkeren. We moesten op de grond zitten en dat vonden we heel grappig. Dan kregen we 1 grote knikker en 5 kleinere knikkers. Je moest over elkaar zitten met de benen open, de grote knikker moest aan de overkant van één persoon. Dan moest je met de 5 knikkers de grote knikker proberen te raken. Per keer dat je de grote knikker raakte kreeg je een punt. En je moet om ter meeste punten halen in het spel. Dit gaan we na de herfstvakantie aan de andere kinderen van onze school uitleggen, zodat iedereen kan knikkeren.

Groeten van Manon & Iris. (6B)

Techniek zeilbootje in 6B

Zeilbootje

We moesten veel meebrengen voor vrijdag 10 oktober. We kregen die dag een stappenplan dat we moesten volgen.

Eerst de bovenkant van een melkfles er af snijden met een cuttermes.We moesten een aantal vijzen aan de zijkant plakken binnenin de melkfles. Zo lag het voldoende diep in het water. Op 2 lange  satéstokjes  moest je een zeil plakken van papier, waar je op moest tekenen (dat is mooier). Dan moest je een ballon aan het uiteinde van een rietje vastmaken en een gaatje in de melkfles. De ballon moet midden in de melkfles zitten en het andere uiteinde van het rietje door het gaatje. De ballon blaas je met het rietje op. Dan houd je het rietje zo vast dat er geen lucht meer door kan. Darna doe je je zeilbootje in het water en laat je het rietje los. Het gaat vooruit.

Achteraf mochten we onze boot mee naar huis nemen en in het bad mee spelen.

Kei tof om te doen! Probeer het ook eens! (Kaat)

Het wordt een mooie boot. (Saul)

Franse toneeltjes in 6B

Wij moesten Franse toneeltjes in groepjes maken. Het doel was om beter Frans te kunnen spreken en leren. We mochten heel wat woorden opzoeken in ons boek of woordenboek van de klas. Er was een groepje heel snel klaar (dat waren wij) en ook nog wat langer bezig. We mochten ook attributen gebruiken voor de toneeltjes. Sommigen namen echte attributen mee en sommigen een hele winkel. De meester twijfelde om er punten op te zetten. De  meester trok foto’s van ons en die komen op de website.

 

Dialoog 1

Branko      jJ fais des courses. Bonjour monsieur.

Ben           Bonjour monsieur.

Branko      J'ai besoin pour moi un steak, deux croissants, une baguette et une grande pomme.

Ben            C’est tout ?

Branko        Oui.

Ben             Ca fait 26 euros

Branko        Au revoir

Ben             De rien et au revoir

dialoog 2

 

 

M : Tu fais des courses avec moi ? Je vais au marché.

C : Oui, à quelle heure ?

M : A douze heures et demie.

C : D’accord. A bientôt.

 

M : Entrez Charlotte.

C : Bonjour Manon.

M : Bonjour Charlotte. On va partir ?

C : Oui.

M : OK.

 

C : Voilà la vendeuse.

M : Bonjour Madame.

I : Bonjour Mademoiselle.

M : J’ai besoin d’un kilo de poires, deux kilos de pommes et trois kilos d’oranges.

C : ça coûte combien ?

I : Huit euros cinquante.

M : OK

I : Non. Ça fait huit euros et demi.

C,M : Ah oui.

C : C’est tout.

M : Au revoir !

I : Au revoir !

C : Nous allons regarder aux films.

M : Oui.

C : Je dois aller aux toilettes.

 

 

Au revoir

 

Ben & Branko.