Home

Franse toneeltjes in 6B

Wij moesten Franse toneeltjes in groepjes maken. Het doel was om beter Frans te kunnen spreken en leren. We mochten heel wat woorden opzoeken in ons boek of woordenboek van de klas. Er was een groepje heel snel klaar (dat waren wij) en ook nog wat langer bezig. We mochten ook attributen gebruiken voor de toneeltjes. Sommigen namen echte attributen mee en sommigen een hele winkel. De meester twijfelde om er punten op te zetten. De  meester trok foto’s van ons en die komen op de website.

 

Dialoog 1

Branko      jJ fais des courses. Bonjour monsieur.

Ben           Bonjour monsieur.

Branko      J'ai besoin pour moi un steak, deux croissants, une baguette et une grande pomme.

Ben            C’est tout ?

Branko        Oui.

Ben             Ca fait 26 euros

Branko        Au revoir

Ben             De rien et au revoir

dialoog 2

 

 

M : Tu fais des courses avec moi ? Je vais au marché.

C : Oui, à quelle heure ?

M : A douze heures et demie.

C : D’accord. A bientôt.

 

M : Entrez Charlotte.

C : Bonjour Manon.

M : Bonjour Charlotte. On va partir ?

C : Oui.

M : OK.

 

C : Voilà la vendeuse.

M : Bonjour Madame.

I : Bonjour Mademoiselle.

M : J’ai besoin d’un kilo de poires, deux kilos de pommes et trois kilos d’oranges.

C : ça coûte combien ?

I : Huit euros cinquante.

M : OK

I : Non. Ça fait huit euros et demi.

C,M : Ah oui.

C : C’est tout.

M : Au revoir !

I : Au revoir !

C : Nous allons regarder aux films.

M : Oui.

C : Je dois aller aux toilettes.

 

 

Au revoir

 

Ben & Branko.

6B in de Inslag

Met 6B gingen we naar het bos (De Inslag). Het was de eerste keer dat meester Peter met een natuurgids ging. Voor hem een nieuwe ervaring maar voor ons niet. Vroeger ging het zesde leerjaar met de boswachter op leerwandeling. We hebben van 9 Uur tot 12 Uur gewandeld. Het was voor ons niet speciaal, het was eigenlijk hetzelfde als vorige jaren. De gids stelde veel vragen; het meest over bomen.

Ik vond het saai. (Rino) 

Het was leuk maar vermoeiend (Georgiy)

Verslag bij : Rino ,Georgiy

Les begrijpend lezen in 6B

Onze meester had verschillende gezelschapsspelltjes van thuis meegenomen. Iedereen moest een gezelschapspel kiezen dat ze niet kenden. Daarna moesten ze met hun groepje de handleiding lezen van het spel. Als we de handleiding hadden gelezen dan mochten we alles klaar zetten. Als we alles goed begrepen mochten we beginnen. Wanneer we iets niet begrepen, moesten we de handleiding terug opnieuw lezen.

Dit was een leuke les. (Charlotte)

Ik wil het gezelschapsspel thuis ook wel eens spelen. (Trish)                                                             

6B maakt soep voor hele school

Vrijdag 26 September hebben wij soep gemaakt in groepjes van 3 of 4 kinderen. Er waren ook ouders van kinderen van de klas die een groepje hielpen. We maakten van groenten uit de moestuin soep. Er was pompoensoep, groentensoep en courgettensoep.

We moesten de groenten wassen, daarna snijden en dan de soep zelf koken op een warme plaat. Als de soep goed opgewarmd is, mochten we die zelf mixen. Er was wel 7O liter soep. Dan mochten we zelf eerst proeven. ’s Middags verkochten we de soep natuurlijk in de refter.

 

Lieselotte, Iris en Naomi

 

Het was lekkere soep (Ben)

De soep maken was leuker dan gewoon les (Branko)

Het was leuk, maar enkele kinderen hebben in hun vinger gesneden (Charlotte)

In groep samenwerken was plezant (Manon)

De soep was erg warm (Iris)

De ouders mochten meehelpen. Tof (Benjamin)

Het snijden van de groenten, selder en pompoen was niet zo eenvoudig (Kaat)