Home

VERO route 6de leerjaar

Op dinsdag 16 februari gaan we met het 6de leerjaar de VERO route fietsen. De VERO route is een route die in Brasschaat is uitgestippeld door de lokale politie. Die gaan we met het 6de een paar keer fietsen. In die route zijn allemaal gevaarlijke/moeilijke plaatsen die we al besproken hebben in de klas. In april gaan we ook een groot fietsexamen doen. Wanneer we die route gaan oefenen en ook voor echt worden we begeleid door een juf en de meesters, vrijwillige ouders en iemand van de politie. Op die VERO route staan van die borden(zie afbeelding) zodat je kunt zien dat je juist bent aan het fietsen.

 

Seppe Verbraecken en Elliot 6A

Wetenschap en techniek (STEM) in 6B

We hebben allerlei dingen gedaan rond techniek. We wedren eerst in groepen verdeeld.  Dan gingen we de proeven doen. De meester gaf ons een proef rond techniek en die moesten we doen. We kregen ook een bundel waar we vanalles moesten in schrijven. Als we eenmaal klaar waren kregen we extra informatie over hetgene we gedaan hadden. We werkten ook met een doorschuifsysteem. Zo konden we alle proefjes wel eens een keertje doen.

Ik vond het leukste proefje glas met lava. Dan mocht je allemaal ingrediënten bij elkaar doen bv. olie water … . We werden hier en daar ook geholpen door juf Suzanne en onze meester Peter.

Seppe

Wij moesten proefjes met statische elektriciteit doen o.a. : 

1.Een spaarlamp laten branden : een ballon tegen droog haar wrijven en dan tegen 1 van de puntjes van een spaarlamp houden. Hij gaf een klein beetje licht omdat de statische lading het gas in de spaarlamp liet branden. Met een gewone lamp lukt dat niet.

2.Peper en zout laten zweven : een ballon tegen je haar wrijven en dan een beetje grof zout en een beetje fijne peper op tafel strooien. Daarna komt de peper omhoog. Dit lukte niet altijd even goed want het zout kwam mee omhoog.

We kregen ook een bundel met uitleg hoe je het proefje moest doen. We moesten opschrijven wat we dachten dat er ging gebeuren en wat er gebeurd was.

Achteraf kregen we een blad met extra informatie. Hetgeen ik heb bijgeleerd is dat statische elektriciteit heel veel kan.

 Dit was een HEEL toffe les.

Senne

Bij de proef met de lamp schrok  ik voor 1 sec. Daarna stond mijn mond open van verbazing. Eigenlijk kwam dit door de statische elektriciteit. Het was vet cool.

Jordy

 

Wij deden het proefje lava glas. We moesten water in glas doen en daarna olijf olie. Dan moesten we er zout in doen. We kregen een effect van bubbels. Ik heb bij geleerd dat zout zwaarder is dan olie.

Glas met T shirt : we moesten een shirt over een glas doen met water in. Daarna moesten we het glas omdraaien en het water kwam er niet door. Dat water wordt tegengehouden door de natte stof van het T-shirt en de luchtdruk buiten het glas. Ik vond het leuk.                                                                       

Zout korrels en peper : Je moest de ballon over je haar wrijven. Zo wordt de ballon statisch en vliegt de peper naar de ballon. Het zout moet niet naar de ballon, omdat de groffe zoutkorrels zwaarder wegen dan de fijne peperkorrel. Dit heeft te maken met de aantrekkingskracht van de aarde op ons en alle voorwerpen. Het was en leuke proef.

Hugo en Louis W

Techniek is leuk maar soms ook moeilijk !

Cynthia en Sindhu

Wij vonden het super tof en interessant.

Luna en Evelien

EHBO in het zesde

Eerst kregen we een powerpoint te zien. We zagen wat we moesten doen bij een ongeluk.

Eerst kregen we de ‘4 V’s ‘ te zien. Ik dacht : ‘4 V’s’ ?

Toen snapte ik het.

Veiligheid

Vitale functies controleren (ABC)

Verwittig hulpdiensten

Verleen verder eerste hulp

We zagen ook wat voor soort huidwonden er waren : schaafwond , snijwond, steekwond , scheurwond , bijtwond, …

Toen begon het lesje ‘verbanden leggen’. Dat was heel leuk. Om te beginnen moesten we het ‘spiraalverband’ leren aanbrengen. Eigenlijk was dat de makkelijkste : eerst een schuine slag, dan het hoekje omplooien en dan er nog eens omgaan. Voor de rest alleen maar verder wikkelen naar het hart toe.

Dan volgde het ‘kruisverband’. Dat was iets moeilijker, maar het ging toch goed. Weer hetzelfde begin en dan naar de vingers, rond de vingers, naar de pols, onder de pols en nog een keer. Dat was al

Toen kwam het ‘scharnierverband’. Het begin is weer hetzelfde, maar dan naar de buitenkant en naar de binnenkant. Dat was ook erg makkelijk. Voor de rest ging alles wel goed. De mevrouw die de uitleg gaf, was erg lief.

Ik vond het echt een toffe les. Binnen 2 weken krijgen we nog een les, over reanimeren. Hopelijk wordt ze even tof.

Maïthé

Urania 6de leerjaar

Volkssterrenwacht Urania

 

Werner van  Volkssterrenwacht Urania is op woensdag 6 januari naar onze school gekomen. Om alles over de ruimte uit te leggen: over onze sterrenstelsel, over onze zonnestelsel, enz. Hij had een grote bol bij met heel ons zonnestelsel met alle sterren en de Melkweg.

Wist je dat de zon 150 miljoen km verwijderd is van onze aarde? Op maandag 9 mei 2016 is er een Mercuriusovergang. Dat betekent dat voor de zon de planeet Mercurius als een piep klein puntje gaat kunnen zien met een telescoop of verrekijker maar pas op je mag niet zonder brilletje kijken. Ook oppassen met een telescoop want dat vergroot de straal van de zon en daarom werkt een brilletje niet maar er is een oplossing je kunt een projector maken.  Kijk maar eens op de tekening onderaan.

Zo dus kan je de Mercuriusovergang zien.

Nog wat weetjes!

Een vallende ster is geen ster maar een brokstuk van de ruimte. We hebben ook over de sterrenbeelden geleerd. En we hebben ook over de zon en de maansverduistering geleerd. We hebben ook over de ISS (International Space Station)  geleerd, het ISS is een ruimtestation die heel de aarde en de ruimte bestudeerd en doet veel onderzoeken voor andere bedrijven en wetenschappers om meer over de ruimte te weten te komen. Wist je dat de maan bijna elke maand 1 rondje door de aarde doet de originele maan-maand is februari! We hebben nog heel veel dingen geleerd. Het was zeer leerrijk en leuk!

Seppe en Siko 6A